Cadeaubonnen op Instagram, hoe doe je dat?

Even een ander soort blogje, dat waarschijnlijk niet voor iedereen interessant is.

Dat gaan we meteen even testen:

De Test

Vraag 1 (ook meteen de enige vraag van de test)

Heb je een eigen bedrijf en/of verkoop je diensten of producten?

A. Nee, dat heb ik niet.

B. Jep, dat heb ik.

Heb je geanwoord met A. dan zou ik weggaan van deze blog. Je kan wel even een kijkje nemen op Instagram, daar zie je namelijk dat je heel makkelijk cadeaubonnen kan kopen. Ik durf te wedden dat je binnen 5 minuten een zangles cadeau hebt gedaan, omdat het zo makkelijk werkt.

Heb je geantwoord met B. dan kan je even verder lezen, want dan is het waarschijnlijk interessant voor je om óók cadeaubonnen op Instagram te verkopen.

Cadeaubonnen op Instagram

Van de week viel mijn oog op de optie om cadeaubonnen te verkopen via Instagram. Nu kan je al heel makkelijk een cadeaubon bij me kopen, maar we weten allemaal*: mensen willen zo min mogelijk klikken, mensen zijn lui en je moet het ze zo makkelijk mogelijk maken.

*Misschien wist je dit niet trouwens, maar dit is wel wat ik tot nu toe leerde over marketing. Het is niet gemeen bedoeld ook, gewoon meer zo van: als mensen eenmaal op Instagram zitten, willen ze daar liever blijven en niet naar je site moeten klikken om daar een cadeaubon te kopen.

Goed, ik zag het en wist: dit wil ik! Hoe professioneel en tof is dat? Als ik dat gewoon kan regelen? (Ik ben al dik 10 jaar ZZP’er, maar kick nog steeds, of misschien zelfs, steeds meer, op het gevoel van ‘kijk, ik heb een eigen bedrijf! Ik stuur facturen met mijn logo erop!’.)

Hoe ik dat heb geregeld

Ik tik nooit zulke gebruiksaanwijzing-achtige blogs, excuses voor het afdwalen tussendoor.

Maar.

Hoe ik dat heb geregeld. Ik heb me er gewoon in vast gebeten en het een en ander uitgeprobeerd. En uiteindelijk had ik het binnen een paar uur voor elkaar.

Aangezien het coronarisis is, lijkt het me belangrijker dan ooit elkaar te helpen, dus hopelijk heb je wat aan de volgende uitleg.

Wat heb je nodig

  1. Een Instagram-account (ik gebruik een zakelijk en openbaar account, ik denk dat dat ook van invloed is op of je wel of niet zo’n cadeaubonfunctie hebt.)
  2. De mogelijkheid je te laten betalen via internet, bijvoorbeeld met een account bij Mollie en/of Paypal.
  3. Een ‘partner’. Niet een liefdespartner, maar een cadeaubonpartner. In Nederland heb je de keuze uit ‘Gift Up!’, SumUp’ en ‘Rise.ai’. Die laatste vond ik gek klinken en bij de eerste betaal je geen comissie aan het bedrijf over de eerste €5000,- die je binnenhaalt. Ik koos dus voor ‘Gift Up!’.

5 stappen om het goed in te stellen

  1. Voer je gegevens in bij je cadeaubonpartner en zorg dat je betalingsgevens, zoals PayPal en Mollie, goed staan ingesteld.
  2. Creer een cadeaubon via je cadeaubonpartner. Bij ‘Gift Up’ kan je er verschillende aanmaken, ook eentje waarbij je de klant zelf een bedrag laat uitkiezen. Daarnaast kan je ook de looks van je cadeaubon kiezen, of er eentje uploaden die je bijvoorbeeld via Canva hebt gemaakt.
  3. Zoek je checkout link, deze heb je nodig om je cadeaubonpartner te koppelen aan je Instagram. Ik heb lang moeten zoeken, maar vond ‘m in ‘Gift Up!’ uiteindelijk via deze link.
  4. Open je Instagramaccount, klik op ‘profiel bewerken’, scroll naar beneden en klik daar op ‘actieknoppen’.
  5. Hier kan je een actieknop toevoegen. Kies voor ‘cadeaubonnen’, klik op je partner naar keuze en voeg de link toe.
  6. (In principe moet het nu werken, maar, als ik jou was zou ik lekker een bestelling bij jezelf plaatsen om dat te controleren.)

Hoe dat eruit ziet voor de ontvanger

Fancy!

(Ik wilde hier als laatste screenshots toevoegen, maar ik laat het je later zien. Heb m’n online yogales al onderbroken voor deze blog, moet nu echt naar een afspraak.)

Goed om te weten

  • Zo’n partner wil natuurlijk ook een voordeeltje uit jou slaan. Zo gaat dat met partners. En terecht ook natuurlijk. In het geval van ‘Gift Up!’ is dat uiteindelijk 3,49% van hetgeen wat je verdient aan de cadeaubon.
  • Bij ‘Gift up!’ kan je ook de app downloaden, hiermee kan je de cadeaubon dan weer scannen. Vergelijkbaar met de manier waarop dat bij Socialdeal en Groupon gebeurt.
  • Het lijkt erop dat niet alle Instagramaccounts de mogelijkheid hebben cadeaubonnen aan te bieden: bij mijn account van ‘Zangles in Breda’ lukte het wel, bij dat van ‘Zangles Online’ nog niet. Kan komen omdat ik daar nog niet voldoende volgers heb, of omdat Instagram wel vaker functies langzaam uitrolt. Geen idee.

Blij met de uitleg?

Leuk als je dat aan me laat weten door een reactie achter te laten, maar nog leuker als je deze blog deelt met andere mensen die er wat aan zouden kunnen hebben!

Liefs,

Anne

Over de schrijfster…

Je las een blogpost van mij, Anne Ermens. Naast schrijven ben ik in het dagelijks leven vooral bezig met zingen, acteren en lesgeven. Wil je me boeken voor een optreden, een (online óf offline) zangles volgen, of gewoon meer over me weten, kijk dan zeker even verder op deze website.

Op de hoogte blijven kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld via de social media iconen in de menubalk.

Wil je een mailtje als er een nieuwe blog is, of een paar keer per jaar het belangrijkste nieuws in je mailbox ontvangen? Klik dan hier, om je in te schrijven voor mijn nieuwsbrief.

Abonneer
Abonneren op
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline Feedbacks
View all comments
johanna
johanna
1 maand geleden

Hallo Anne, een goed idee. Ik heb het nog niet nodig, maar heb het artikel maar bewaard, voor als ik het nodig heb. Veel succes met je bedrijf…..je gaat toch door???? Succes

Anne in paasjurk, Week 15, April 2020
Een foto, omdat je vast wil weten hoe de schrijfster van deze blog eruit ziet.
Zoek op mijn blog:
Ik lees nu:

Ik maak op deze website af en toe gebruik van affiliate links zoals hierboven. Je leest er hier meer over.

Op deze blogs ben ik best een beetje trots:
Leuke Lijstjes:
Recente Blogs:
Zoek op maand
Random advertentie:
2
0
Laat gerust een reactie achter, leuk!x
()
x
75%

Mijn website is nog nét niet zoals ik ’em hebben wil en ik wil het je graag laten weten als-ie af is!

Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief (maximaal 10x per jaar) blijf je op de hoogte: ik stuur je niet alleen de laatste nieuwtjes over mij, maar ook tips waar jij zelf wat aan hebt.